Comunicat de presă DISTANT PLACES

În perioada 31 octombrie – 1 decembrie 2024, se va deschide la Galeria Cuhnia a Centrului de Cultură „Palatele Brâncoveneşti de la Porţile Bucureştiului” Mogoșoaia, expoziția de pictură intitulată DISTANT PLACES, semnată de Kentelki Gábor, curator Ana-Olivia Lăzărescu.

 

Vernisajul expoziției va avea loc sâmbătă, 2 noiembrie, ora 16:00.

 

„Natura, în esența ei, devine o fereastră către un alt tărâm, un peisaj deopotrivă familiar și străin. Kentelki Gábor transformă peisajul în fața ochilor privitorilor, iar procesul prin care treci atunci când te afli în fața unui tablou al acestuia este unul de adâncire într-o lume abstractă a subconștientului, acolo unde totul este fluid, transformativ, unde culorile lui Kentelki se scurg precum gândurile, în fracțiuni de secundă. Expoziția Distant Places ne introduce în universul fascinant al lui Kentelki Gábor, un artist contemporan care explorează granițele dintre peisajul natural și imaginar printr-o abordare abstractă profund personală. Lucrările sale sunt impregnate de dinamism, contraste și o sensibilitate puternică față de natură, transpusă într-un limbaj pictural în care culorile, texturile și compozițiile devin portaluri către lumi imaginare. Natura este un punct de plecare, dar nu o destinație finală. Artistul creează peisaje imaginare, abstracte, care reflectă o călătorie interioară mai degrabă decât o simplă reprezentare a lumii exterioare. Straturile de culoare și textură construiesc o atmosferă plină de dinamism și contraste, invitând privitorul să pășească într-un spațiu în care frumusețea și forța naturii coexistă în armonie, dar într-o formă subtil transfigurată.

 

Kentelki își construiește picturile ca pe o simfonie a sentimentelor și senzațiilor, fiecare strat de vopsea reprezentând o etapă a procesului său artistic, ghidat de intuiție și de dorința de a surprinde esența. În lucrările lui îi regăsim pe fauviști, pe expresioniști, pe impresioniști, în general vedem la el o puternică influență modernistă, cheia prin care el explorează diverse stări emoționale, toate înrădăcinate în peisaje imaginare inspirate din natură. Aceste lucrări sunt dominate de un contrast cromatic intens, cum este cazul compozițiilor dominate de albastru și roșu, care sugerează un spectacol vizual ce oscilează între calm și energie, între serenitate și tumult.

 

Artistul experimentează constant cu tehnici tradiționale, precum uleiul pe pânză, și îmbină compozițiile atent structurate cu spontaneitatea gesturilor sale picturale. Procesul său creativ începe adesea cu un haos controlat, o explorare liberă a formei și a culorii, pentru ca abia în fazele finale să se contureze o semnificație mai clară. Picturile lui capătă astfel o putere de transformare, reflectând nu doar o viziune asupra naturii, ci și o căutare continuă a echilibrului și armoniei interioare. Astfel, procesul prin care Kentelki trece pictura capătă o latură spirituală, folosind intuiția și automatismul, acesta având curajul de renunța la nevoia de control asupra compoziției, deși compozițiile acestuia sunt perfect echilibrate și par a fi extrem de bine studiate de la cromatică la fiecare tușă trasată, secretul stă în completa lui libertate de expresie.

 

Gábor aduce o energie vibrantă în compozițiile sale, creând un echilibru precar între haos și ordine, între improvizație și structură. Pe măsură ce ne apropiem de lucrările sale, observăm cum pictura se dezvăluie treptat, ca o meditație vizuală asupra naturii transformate prin filtrul imaginației. Artistul folosește metode tradiționale de pictură, precum uleiul pe pânză, dar fiecare operă este un experiment continuu. Procesul său începe adesea cu un gest liber și spontan, o „dezordine” creativă care ulterior devine ordonată prin eliminare și descoperire.

 

Stilul picturii lui Kentelki Gábor amintește de expresionismul abstract, un curent de avangardă din secolul XX, care se concentrează pe exprimarea emoțiilor și a stărilor interioare prin forme abstracte, culori vibrante și gesturi spontane. În mod special, lucrările sale aduc în discuție influența unor figuri majore precum Willem de Kooning sau Gerhard Richter, prin modul în care combină spontaneitatea tușelor cu o structură bine echilibrată și controlată.

 

Gábor pare să creeze compoziții care se înscriu în tradiția picturii gestuale, unde actul fizic al picturii este la fel de important ca și rezultatul final. Acest tip de abordare este o continuare a moștenirii lăsate de expresioniștii abstracți, care au pus accentul pe energia pură a gestului și pe explorarea inconștientului.

 

Totuși, influențele sale nu se limitează doar la expresionismul abstract. Prin includerea elementelor peisagistice în lucrările sale, Gábor creează o punte între abstract și figurativ, îmbinând subtilitatea naturii cu limbajul abstract al culorii și formei. În mod similar, lucrările sale pot fi comparate cu unele din cele ale fauviștilor, mai ales din punct de vedere al folosirii “culorilor precum a unor dinamite”, cuvinte spuse de Andre Derain, unul din reprezenanții fauvismului alături de Henri Matisse.

 

Acest mix de influențe istorice, combinate cu propriile sale explorări ale culorii și formei, face ca stilul lui Gábor să fie o reflecție contemporană a unui dialog continuu între tradiție și inovație în arta abstractă.

 

Expoziția îmbină realitatea și visul într-un mod neașteptat, dar plin de semnificație, invitându-ne să privim dincolo de ceea ce este evident. Pentru Kentelki Gábor, arta nu este doar un mijloc de reprezentare, ci o călătorie de auto-descoperire și experimentare continuă, în care fiecare lucrare devine o parte a unui întreg mai mare, o reflecție a frumuseții și a forței naturii în formele sale cele mai pure și abstracte”.

Ana-Olivia Lăzărescu, curator

 

Expoziția va rămâne deschisă publicului până pe data de 1 decembrie 2024 și poate fi vizitată de marți până duminica, în intervalul orar 9:00-17:00.

 

Parteneri media: Agerpres, Trinitas TV, Radio Trinitas, Timpul, Amos News, Jurnal de București.