În perioada 31 iulie – 17 august 2025, Galeria Foișor a Centrului de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” va găzdui expoziția „Lifeworld Circumstance”, semnată de artista Adriana Băloiu și curatoriată de Călina Coman.
Vernisajul va avea loc sâmbătă, 2 august 2025, începând cu ora 17:00.
„Premisele ce stau la baza expoziției semnate de Adriana Florea Băloiu, intitulată Lifeworld Circumstance sunt articulate parțial de noțiunea de Lebenswelt – care, în traducere liberă ar putea lua forma de viață-lume, solul experienței în care percepția nu apucă să fie organizată de limbaj sau categoriile rațiunii și în care sensul reiese în urma contactului dintre subiect și lume. Practica artistei se acomodează perfect în acest câmp imaginar, în special datorită înclinației sale de a construi și acumula forme construite aproape biologic din afect, gest și materie.
Lucrările din proiectul Lifeworld (2025) dezvăluie o picturalitate în exces, în care suprafața este forțată din interior, devenind instabilă, tensionată, predispusă contaminării. Culoarea izbucnește pe suport: aplicațiile de spray, aerograf sau stropi de acrilic generează ritmuri sincopate, sugerând pulsația unei corporalități în derivă. Deși aceste forme gestuale pot părea înrudite cu expresionismul abstract, artista evită filonul monumental specific școlii americane postbelice, lucrând mai curând într-o cheie intimă, afectivă, care o așează în apropierea formală și procesuală a operelor unor artiste precum Judy Pfaff sau Jessica Stockholder. Un moment esențial în această practică îl constituie ieșirea picturii din planul bidimensional și extinderea ei în spațiu. Instalațiile rezultate – compuse din resturi industriale, sârme, fragmente de gard sau piese de fixare – nu trebuie înțelese ca ready-made-uri în accepțiunea duchampiană, adică ironice, reci, conceptuale, ci mai degrabă ca infrastructuri afective, ca elemente compoziționale existente în lume, corespondente formelor din imaginarul propriu. În cazul Adrianei Băloiu, materia preexistentă este reanimată iar obiectul găsit devine o extensie a gestului. Se inversează astfel raportul clasic între imagine și suport: pictura devine nucleu compozițional, iar ready-made-ul – mâna invizibilă care o susține și o proiectează în volum.”
Călina Coman, curator
”The premise of Adriana Florea Băloiu’s exhibition Lifeworld Circumstance is partially grounded in the philosophical concept of Lebenswelt – loosely translatable as “lifeworld,” the soil of experience where perception precedes the structuring forces of language or rational categorisations, and where meaning emerges from direct contact between subject and world. The artist’s practice inhabits this imaginary space with ease, particularly through her inclination to build and accumulate forms that seem almost biologically composed of affect, gesture, and matter.
The works from her Lifeworld (2025) project reveal an excessive pictoriality, where the surface is pressured from within – unstable, tense, and prone to contamination. Color bursts forth: spray paint, airbrush applications, and acrylic splatters create syncopated rhythms, evoking the pulse of a body in drift. While these gestural forms may recall abstract expressionism, Florea Băloiu avoids the monumental strain typical of the postwar American school. Instead, she works in an intimate, affective register, one that resonates—both formally and in process – with the practices of artists like Judy Pfaff or Jessica Stockholder. A crucial shift in her approach lies in the movement of painting beyond the flat surface and into spatial extension. The resulting installations – composed of industrial debris, wires, fence fragments, or fastening hardware – should not be understood as ready-mades in the Duchampian sense: ironic, cool, or conceptual. Rather, they act as affective infrastructures, compositional elements that exist in the world and mirror the forms of her inner imaginary. In Florea Băloiu’s hands, pre-existing matter is reanimated; the found object becomes an extension of gesture. Here, the traditional relationship between image and support is reversed: painting becomes the compositional core, while the ready-made functions as the invisible hand that sustains and projects it into volume.”
Călina Coman, curator
Evenimentul este accesibilizat pentru persoane cu dizabilități auditive.
Expoziția poate fi vizitată de marți până vineri, în intervalul orar 10:00-18:00, iar sâmbăta și duminica, între orele 10:00-19:00.
Sponsori: Domeniile Sâmburești, Aqua Carpatica
Parteneri media: AGERPRES, Amos News, Jurnal de București, Rezistența prin Cultură, Prime Road Media, Arte Vezi.