Comunicat de presă
Expoziția foto-documentară „190 de ani de la prima apariție a Monitorului Oficial”
Monitorul Oficial a realizat, la 190 de ani de existență, o expoziție aniversară care a debutat în luna februarie la Facultatea de Drept a Universității din București și care va fi prezentă pe tot parcursul anului în numeroase muzee și spații publice. Expoziția oferă ocazia întâlnirii cu trecutul documentar al țării, așa cum s-a reflectat 190 de ani în pagini de Monitor Oficial, caz singular în presa românească: apariție neîntreruptă. El este completat armonios cu trecutul instituției, care, în afară de publicarea foii oficiale, însemna și o editură, ale cărei începuturi se contopesc cu acelea ale publicației oficiale, precum și apariția părții neoficiale, deosebit de interesantă din perspectiva anunțurilor conținute: dezbateri parlamentare, știri din străinătate, critică literară și de teatru, dizertații științifice și istorice, anunțuri judiciare, reclame la firme de lux, chiar și… anecdote… Alături de partenerii instituționali care găzduiesc expoziția au oferit un prețios sprijin documentar Arhivele Naționale ale României și Agerpres.
Expoziția poate fi vizitată astfel:
2 – 20 martie, Muzeul Național de Istorie a României
21 – 31 martie, Centrul de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului”
luna aprilie, Biblioteca Națională a României
luna mai, Facultatea de Istorie, Universitatea din București
luna iunie, Muzeul Municipiului București
luna iulie, Muzeul Național de Artă al României – Muzeul Colecțiilor de Artă
luna august, Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia
luna septembrie, Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Prahova
luna octombrie, Muzeul Orașului Oradea
lunile noiembrie și decembrie, Camera Deputaților.
În data de 26 martie, ora 13, va avea loc la Centrul de Cultură „Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” lansarea albumului Lumea lui Aurel Jiquidi, autor Pavel Șușară.
Aurel Jiquidi este un nume puțin cunoscut pe piața cărții de artă românești, iar creația lui artistică, deosebit de bogată și de talentată, este greu accesibilă chiar și unui public dornic și abil să descopere sau să recupereze valori neștiute, pierdute, uitate… Istoricul și criticul de artă Pavel Șușară încearcă să „repare” această nedreptate printr-un demers fără precedent, o superbă monografie închinată pictorului și graficianului Aurel Jiquidi (1896 – 1962), însumând un număr impresionant de ilustrații (în jur de 300), menite să convingă, cu îndrumările de interpretare ale specialistului, că istoria trebuie să rețină acest nume. Fiu al unui talentat grafician, Constantin Jiquidi, de la care a moștenit tușa caricaturală, satirică, Aurel Jiquidi a urmat cursurile Școlii de Arte Frumoase din București, după care a studiat pictura la Paris și la Roma. Lucrările sale sunt variate ca tehnică, de la desene abia creionate și ilustrații pentru cărți ori reviste la acuarele fine și uleiuri elaborate. În centrul lor „se găsește Omul, în totalitatea ipostazelor și a expresiilor sale”, omul prins în realitățile vremii sale, dar și omul atemporal, cu ceea ce îl definește ca esență de-a lungul vremurilor.